Încă de pe vremea fostului ministru al Mediului, argeșeanul Daniel Constantin, jurnaliștii de la "Argeșul Vorbește" au făcut mai multe demersuri pentru îndreptarea unei erori materiale care păgubea statul cu zeci de milioane de euro. 
Astăzi, după ce specialiștii din cadrul ministerului de Mediu au analizat cele sesizate de jurnaliștii noștri și textele de lege privind ambalajele și deșeurile de ambalaje, am primit o adresă prin care ni se aduce la cunoștință faptul că în urma analizei efectuate, Administrația Fondului pentru Mediu va propune modificarea/completarea/armonizarea actelor normative, ceea ce va conduce în final la rezolvarea situației semnalate, în cel mai scurt timp posibil.

Așadar, iată că jurnaliștii de la "Argeșul Vorbește", împreună cu colaboratorii noștri, fac mai mult decât toți parlamentarii de Argeș.

Iată mai jos ce eroare am solicitat să fie îndreptată:

CERERE DE INDREPTARE EROARE MATERIALA

 

strecurata in formula aferenta modului de calcul al contributiei prevazuta la art.9 alin (1) lit.d) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

In fapt, conform aplicatiei bazata pe formula matematica de calcul sus-mentionata , aplicatie care oglindeste prevederile  Ordinului  578/2016 si  care este pusa la dispozitia contribuabililor de catre AFM ,  sunt eliminate de la plata contributiei cantitatile nerealizate pe unele materiale, fiind luat in calcul doar maximul anumitor categorii de materiale nerealizate , cu implicatii in diminuarea sumelor ce ar trebui incasate de fondul de mediu in cazul neindeplinirii obligatiilor de reciclare asa cum sunt mentionate in anexa 3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului 196/2005.

            In acest sens, pentru elucidarea clara a erorilor mentionate va supunem atentiei urmatoarea speta cu titlu de exemplu.

 Anexa 1 – calcul scos din aplicatia pusa la dispozitie de AFM:

O societatea introduce pe piata nationala urmatoarele cantitati de ambalaje: Sticla – 800.000 kg, Plastic 2.000.000 kg din care PET 1.000.000 kg, Hartie-Carton 1.000.000 kg si Lemn  1.000.000 kg si recicleaza urmatoarele deseuri de ambalaje: Plastic 800.000 kg, hartie-Carton 1.000.000 kg si Lemn 800.000 kg.

                In conformitate cu prevederile  OUG 196/2015  societatea nu realizeaza obiectivele minime pentru PET si STICLA, deci, in mod cert ar fi avut de plata la bugetul Fondului pentru mediu suma de 2.060.000 lei, iar in conditiile aplicarii formulei din Ordin aceeasi societate are de plata suma de 1.100.000 lei, respectiv:

Calcul conform obligatiilor adnotate  conform prevederilor imperative ale  OUG 196/2005

-          1.000.000 kg PET*55% Obiectiv minim de reciclare nerealizart  = 550.000Kg *2 lei/kg= 1.100.000 lei

-          800.000 kg Sticla*60% Obiectiv minim de reciclare nerealizat = 480.000 kg*2lei/kg =     960.000 lei

TOTAL de plata = 2.060.000 lei

PIERDERE AFM = 960.000 lei (2.060.000 lei - 1.100.000 lei)

 

Anexa 2 - calcul scos din aplicatia pusa la dispozitie de AFM:

In conditiile in care intelegem sa   extragem  din calculul aferent exemplului anterior,   cantitatea de sticla, de 800.000 kg  introdusa pe piata nationala observam ca, in aplicatie avem aceeasi suma de plata la bugetul Fondului pentru mediu, desi cantitatea de ambalaj introdusa pe piata nationala este mult mai mica.

            În susținerea celor mentionate, va invederam atat prevederile OUG 196/2005 cuprinse in art.9 lit: “d) o contribuţie de 2 lei/kg, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională bunuri ambalate, care distribuie pentru prima dată pe piaţa naţională ambalaje de desfacere, şi de operatorii economici care închiriază, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje, pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi de valorificare prin reciclare prevăzute în anexa nr. 3 şi cantităţile de deşeuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi valorificate prin reciclare;” , cat si prevederile art.10 alin (2) “ Contribuţiile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d), i), w) şi x) se plătesc numai în cazul neîndeplinirii obiectivelor de valorificare a deşeurilor de ambalaje.........”

            Totodata, va rugam sa observati textul de lege nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje care prevede neindoielnic  la art.16 (4) urmatoarele:“Operatorii economici prevazuti la alin.(1) sunt obligati sa indeplineasca cel putim obiectivele prevazute la anexa nr.3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.105/2006 , cu modificarile si completarile ulterioare, aplicate la deseurile de ambalaje rezultate de la ambalajele introduse pe piata nationala/preluate pe baza de contract cu asigurarea trasabilitatii acestora.”

 

ANEXA 3 din OUG 196/2005

“Obiectivele minime de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de
energie şi de valorificare prin reciclare, globale şi pe tip de materiale de ambalare, începând cu anul
2013

 

Obiectiv de valorificare prin reciclare/tip material (%) 1)

Obiectiv global de valorificare prin reciclare (%) 2)

Obiectiv global de valorificare sau incinerare în instalații de incinerare cu recuperare de energie (%) 3)

Anul

Hârtie
carton

Plastic

Sticlă

Metal

Lemn

 

 

Total

Din care pentru PET

 

Total

Din care pentru Al

 

începând cu 01.09.2013

60

22.5

55

60

50

21

15

55

60

*1) Procentajul minim din masa totală a materialului de ambalaj conţinut în deşeurile rezultate din
ambalajele introduse pe piaţa naţională.

*2) Procentajul minim din masa totală a tuturor materialelor de ambalaj conţinute în deşeurile
rezultate din ambalajele introduse pe piaţa naţională.

*3) Procentajul minim din masa tuturor deşeurilor de ambalaje conţinute în deşeurile rezultate din
ambalajele introduse pe piaţa naţională.”

Metodologia de calcul a contribuțiilor, taxelor, penalităților și altor sume datorate la Fondul pentru mediu stabilita prin Ordinul nr. 2413/2016 privind modificarea Ordinului Ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contribuțiilor și taxelor datorate la Fondul pentru mediu mentioneaza in cuprinsul  art. 20(3)  ” Contribuția se stabilește luând în calcul o singură dată cantitățile de deșeuri de ambalaje pentru care nu s-au îndeplinit obiectivele anuale, pentru fiecare componentă"

Formula matematică de calcul este:

Contribuția = Max {[ (QPET * RPET - qPET) + (QAl * RAl - qAl) ];
Σ(Qi * Ri - qri); (Qt * R - Σqri); (Qt * V - Σqvi)} * 2 lei,

unde:

Contribuția = contribuția datorată la Fondul pentru mediu, calculată în lei;

QPET - cantitatea de ambalaje din PET introdusă pe piața națională;

QAl - cantitatea de ambalaje din aluminiu introdusă pe piața națională;

RPET - obiectivul minim de valorificare prin reciclare pentru ambalaje din PET;

RAl - obiectivul minim de valorificare prin reciclare pentru ambalaje din aluminiu;

Qi - cantitatea de ambalaje din materialul "i", respectiv plastic, sticlă, metal, hârtie/carton și lemn pentru care există obligația de plată;

Ri - obiectivul minim de valorificare prin reciclare pentru materialul de ambalare "i", respectiv plastic, sticlă, metal, hârtie/carton și lemn;

Qt - cantitatea totală de ambalaje pentru care există obligația de a declara și de a plăti potrivit art. 19;

R - obiectivul global de valorificare prin reciclare;

V - obiectivul global de valorificare sau incinerare în instalații de incinerare cu recuperare de energie;

qPET - cantitatea valorificată efectiv prin reciclare a deșeurilor de ambalaje din PET;

qAl - cantitatea valorificată efectiv prin reciclare a deșeurilor de ambalaje din aluminiu;

qri - cantitatea valorificată efectiv prin reciclare din materialul "i", respectiv plastic, sticlă, metal, hârtie/carton și, respectiv, lemn;

qvi - cantitatea valorificată efectiv din materialul "i", respectiv oricare dintre materialele pentru care există obligația de a declara și de a plăti potrivit art. 19, prin orice operație de valorificare, inclusiv prin valorificare prin reciclare sau prin incinerare în instalații de incinerare cu recuperare de energie.

(4) Cantitățile de ambalaje din plastic, respectiv din metal, pentru care există obligația de a declara și de a plăti potrivit art. 19, includ și cantitățile de ambalaje din PET, respectiv din aluminiu.

(5) Dacă în formula prevăzută la alin. (3) o diferență are o valoare negativă, atunci se consideră în calcul ca având valoarea 0 (zero).”

 

           Avand in vedere cele mentionate, inclusiv exemplele certe indicate, va rugam sa observati faptul ca Administrația Fondului pentru Mediu este vadit afectata de aceasta problematica, pierzand  anual sume importante de bani aferente  bugetului Fondului pentru Mediu, datorita unor erori strecurate  in baza dvs. legislativa, respectiv calculul ce se intocmeste raportat la formula total eronata  cuprinsa in prevederile Capitolului V din Ordinului nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contributiilor si taxelor datorate la bugetul Fondului pentru mediu, cu modificarile si completarile ulterioare.

          Totodata va rugam sa observati ca aceste calcule contravin intru totul prevederilor  Anexei 3 din O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu, cu modificarile si completarile ulterioare si art.16 (4) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje.

 

Reiterand, va rugam sa analizati amanuntit prezenta cerere si s a dispuneti rectificarea si modificarea de indata a erorii de calcul a contributiei din actul normativ ce face obiectul prezentei cereri, Ordinul nr. 578/2006, in vederea stoparii prejudicilor materiale (banesti) prezente si viitoare aduse bugetului Fondului pentru Mediu.