Dacia, Ford și Romprim conduc topul celor mai mari companii din domeniul fabricării autovehiculelor de transport rutier din România, după cifra de afaceri din 2022, potrivit datelor ONRC. Producătorii din industria auto au fost afectați în 2022 de scăderi cifrei de afaceri, profitului net și al angajaților.
Clasamentul celor mai mari companii din 2022 este condus de Dacia, care anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 25 miliarde lei, în creștere cu 19%, un profit net 526 milioane lei, în creștere cu 5% și un număr de 12.195 de angajați în 2022.
Deși companiile s-au confruntat mai mult în 2021 cu probleme în ceea ce privește aprovizionarea de componente, șeful Dacia a declarat în luna iunie pentru Economedia că există în continuare probleme cu aprovizionarea de componente, anul acesta jumătatea paharului fiind goală. În 2021, Dacia a oprit temporar producția la Uzina de la Mioveni din lipsă de componente în trei dăți de-a lungul anului. Întrebat în vară dacă mai vede întreruperi temporare forțate, acesta a spus că totul este posibil și vom mai putea vedea pe viitor astfel de opriri temporare ale producției.
Acesta a spus atunci că nu poate preciza când se va termina criza componentelor, punând accent pe faptul că războiul de la graniță continuă. „Geopolitic vorbind suntem într-o situație mișcătoare. Nu pot să fac o previziune. Ne-am gândit de fiecare dată că va dura până la sfârșitul anului și la anul va fi mai bine, dar încă o dată nu avem nicio garanție”, a declarat atunci șeful Dacia pentru Economedia.
Pe locul doi se clasează Ford, cu o cifră de afaceri de 13 miliarde lei anul trecut, în creștere cu 20% în comparație cu acum doi ani. Față de 2021, când compania raporta un profit net de 61 milioane lei, anul trecut Ford a înregistrat pierderi de 24 milioane lei și o scădere cu 6% a numărului de angajați.
Anul trecut a fost semnat acordul prin care Ford Otosan, cel mai mare producător de vehicule comerciale din Europa, preia proprietatea fabricii Ford din Craiova. Prin acest acord, Ford a transferat proprietatea asupra fabricii sale din Craiova, care produce vehicule şi motoare, către Ford Otosan, permiţând astfel companiei să-şi extindă operaţiunile la nivel internaţional.