În dorinta de a fi cât mai aproape de cetăteni, Ministerul Finantelor Publice vine cu al doilea pachet de măsuri concrete de simplificare si cu facilităti acordate atât mediului de afaceri, cât si anumitor categorii de persoane fizice. Propunerile MFP sunt în consultare pe site-ul institutiei, la rubrica "Priorităti strategice si planuri de actiuni ale MFP". 

Pachetul vizează modificări ale Codurilor fiscal si de procedură fiscală, ale Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, si OUG 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, precum si modificări ale unor proceduri interne. 

„Scopul acestui nou pachet de simplificare este să încurajeze plata online a tuturor taxelor si impozitelor, dar si să reducă povara administrativă pentru persoanele fizice si pentru mediul de afaceri. Totodată, sunt incluse propuneri care vizează stimularea investitiilor precum si a formării profesionale”, a declarat Anca Dragu, Ministrul Finantelor Publice.   


Măsuri de simplificare si facilităti fiscale propuse în sprijinul persoanelor fizice: 

Ministerul Finantelor are în vedere extinderea documentelor acceptate ca dovadă a plătii în relatia cu institutiile publice, pentru toate modalitătile de plată existente la nivel national (internet banking, mobile banking, terminale de plată si ATM-uri apartinând institutiilor de credit). Măsura îsi propune să încurajeze utilizarea mijloacelor de plată moderne de către cetăteni prin reglementarea acceptării ca dovadă a plătii, de către toate institutiile publice, a documentelor care atestă realizarea tranzactiilor atât la ghiseu, cât si în online. 

Ex. O persoană care îsi plăteste taxele de pasaport prin internet banking sau mobile banking, când merge la ghiseul institutiei pentru depunerea documentelor si ridicarea pasaportului, poate prezenta ca dovadă a plătii un print de pe telefon sau calculator sau completa o declaratie pe proprie răspundere cu detaliile plătii. Dacă institutia către care trebuie să facă dovada plătii are dezvoltate aplicatii interactive, atunci cel care face plata poate transmite electronic dovezi ale plătii. 

Totodată, MFP prin ANAF propune dezvoltarea metodelor electronice de blocare/deblocare a conturilor bancare în timp real între administratia fiscală si institutiile de credit la care acesti contribuabili au deschise conturi bancare. În acest fel pot fi înlăturate deficientele legate de întârzierea ridicării măsurii popririi conturilor bancare în cazul stingerii obligatiilor fiscale, întârzieri care, de cele mai multe ori, afectează activitatea contribuabililor. 

Din toamnă, adeverintele de venit si certificatele de atestare fiscală vor putea fi cerute si transmise online către institutiile publice beneficiare. 
Concret, de la 1 noiembrie 2016, ANAF va pune la dispozitie  celorlalte institutii publice, inclusiv primării, pe bază de protocol de schimb de informatii, pârghiile necesare în vederea transmiterii, în format electronic, a documentelor ce atestă  situatia fiscală a contribuabililor, în vederea  acordării, de către institutiile respective, a unor drepturi legale. 

Implementarea noului sistem creează premisele eliminării prezentei unui număr semnificativ de contribuabili la ghiseele ANAF tinând cont de faptul că, anual, administratiile fiscale eliberează în medie peste 5 milioane de adeverinte de venit si peste 300 de mii de certificate de atestare fiscală. 
        
În ceea ce priveste facilitătile fiscale, MFP propune introducerea unui Regim special de TVA pentru agricultori. 
Astfel, în urma dificultătilor majore pe care le întâmpină agricultorii în aplicarea regimului normal de TVA, Ministerul Finantelor Publice propune un regim simplificat. Pentru livrările de produse agricole/serviciile agricole, agricultorii nu vor avea obligatiile ce revin celor care aplică regimul normal de TVA, respectiv: să se înregistreze în scopuri de TVA după depăsirea plafonului de scutire de 220.000 lei, să colecteze TVA, emită facturi, să tină jurnale de vânzare/cumpărare sau alte evidente în scopuri de TVA, să depună decontul de TVA, etc. 
Măsura se aplică atât în cazul persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate, cât si a întreprinderilor individuale sau familiale

La capitolul  „Impozite si taxe locale”, propunerile MFP prevăd reintroducerea scutirii (aplicate până la 31 decembrie 2015) de la plata impozitului pe clădiri si terenuri si pentru sotii/sotiile persoanelor cu handicap grav, accentuat si cele încadrate în gradul I de invaliditate.   
Totodată, de la începutul acestui an, beneficiază de scutire si reprezentantii legali ai minorilor cu handicap, motiv pentru care extindem scutirea si pentru sotii/sotiile acestora.   

Măsuri de simplificare si facilităti fiscale propuse în sprijinul mediului de afaceri: 

Ministerul Finantelor Publice propune extinderea perioadei de aplicare a facilitătii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit. Sunt vizati toti contribuabilii care investesc în active precum echipamente tehnologice, calculatoare si echipamente periferice, programe informatice. Măsura este propusă pentru stimularea economiei prin sustinerea investitiilor.  

Totodată, pentru sustinerea sistemului de învătământ si o mai bună pregătire profesională a tinerilor, Ministerul Finantelor Publice propune acordarea de facilităti societătilor interesate de programe de calificare profesională. Concret, este vizată introducerea în Codul fiscal a unor prevederi referitoare la deducerea cheltuielilor efectuate de agentii economici cu pregătirea teoretică si/sau practică a elevilor si studentilor si a altor categorii de persoane care urmează orice formă de scolarizare sau perfectionare într-un cadru institutionalizat. 
În prezent, există doar reguli care permit scăderea din impozitul pe profit a cheltuielilor cu burse private acordate de persoanele juridice elevilor, studentilor si doctoranzilor, în anumite limite. 

Ministerul Finantelor si-a îndreptat atentia si spre societătile care fac investitii si care, desi nu au încă venituri, sunt obligate să aplice un regim ce nu le permite recuperarea pierderilor fiscale. În acest sens, în pachetul de măsuri propuse, Ministerul Finantelor introduce posibilitatea de a renunta la aplicarea regimului de impozitare pentru microîntreprinderi prin reducerea plafonului capitalului social la înfiintare de la 25.000 euro la 10.000 euro (echivalentul a 45.000 de lei). 

Pentru un regim fiscal echitabil, MFP propune facilităti pentru cei care îsi redobândesc codul de TVA în sensul acordării beneficiilor pierdute în perioada aferentă anulării codului. Astfel, le acordă dreptul să refactureze cu TVA către clienti toate vânzările pe care le-au realizat în perioada în care nu au avut cod de  TVA. Beneficiarii lor vor putea să deducă acest TVA pentru cumpărările aferente vânzărilor efectuate în perioada în care furnizorul a avut codul anulat. 

Ex.: Un contribuabil are codul de TVA anulat începând cu data de 1 iulie 2016. La 1 august cumpără mărfuri de 5.000.000 lei plus TVA 1.000.000 lei. Nu deduce TVA de 1.000.000 lei. La data de 15 august vinde mărfurile respective la valoarea de 5.500.000 lei. Nu are dreptul să factureze cu TVA către client, dar va plăti la buget TVA aferent acestei vânzări în sumă de 1.100.000 ( 5.500.000 *20%= 1.100.000 lei). Beneficiarul nu primeste o factură cu TVA si nu are ce să deducă. 
Solutia propusă: dacă contribuabilul va fi reînregistrat ca plătitor de TVA, va avea dreptul să factureze cu TVA către client : 5.500.000 plus TVA20% -1.100.000= 6.500.000. 
Totodată, beneficiarul va deduce acest TVA de 1.100.000, iar furnizorul (care a avut codul anulat) va deduce după înregistrare TVA de 1 mil lei aferent achizitiei de mărfuri din 1 august 2016. 

În egală măsură, alături de aceste facilităti fiscale, Ministerul Finantelor vine cu un pachet de măsuri de simplificare destinat mediului de afaceri. Propune eliminarea obligatiei de înregistrare în Registrul operatorilor intracomunitari a contribuabililor care efectuează operatiuni intracomunitare (livrări intracomunitare, achizitii intracomunitare s.a). Este o prevedere existentă acum care presupune prezentarea a numeroase documente, în conditiile în care  au fost dezvoltate alte pârghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale. 

Totodată, are în vedere suspendarea până la data de 31 decembrie 2019 a obligatiei depunerii a trei declaratii informative (cod 392A, 392B si 393) prin care se reduc sarcinile administrative ce revin contribuabililor cu o cifră de afaceri mai mică de 220.000 de lei sau care prestează servicii de transport international. 

În ceea ce-i priveste pe comerciantii angro si en detail de produse accizabile pentru care accizele sunt deja plătite, acestia nu vor mai avea obligatia de înregistrare la autoritatea competentă. Măsura conduce la simplificarea activitătii lor nu doar prin eliminarea obligatiei de înregistrare, ci si prin eliminarea posibilelor sanctiuni pecuniare (amendă) sau a suspendării activitătii pe o perioadă de la 1 la 3 luni. 

Antrepozitarii autorizati pentru productia de vin linistit nu vor mai avea obligatia de constituire a garantiei minime si nici obligatia de respectare a conditiei referitoare la existenta unui capital social minim, stabilit în functie de nivelul productiei. 
În prezent, producătorii de vin trebuie să constituie o garantie minimă, care să acopere riscul de neplată al accizelor si să facă dovada detinerii unui capital social minim stabilit în functie de nivelul productiei. Acest lucru presupune indisponibilizarea nejustificată a unor sume. 
MFP vine în sprijinul acestora -  nu vor mai trebui să garanteze si, implicit, să-si blocheze sume în contul acestor accize. 

Toate aceste propuneri sunt cuprinse în materialul postat pe site-ul institutiei (http://www.mfinante.gov.ro/prioritatistrategice.html?pagina=prioritatistrategice). În urma consultărilor preliminare ce vor avea loc în perioada următoare, Ministerul Finantelor va supune dezbaterii publice un proiect de modificare a Codurilor fiscal si de procedură fiscală. Consultarea preliminară începută astăzi este complementară consultării publice ce va avea loc pe baza proiectului de act normativ.