Pentru combaterea evaziunii fiscale, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală vizează atât circuite comerciale ample şi complexe, cât şi comerţul cotidian. 
Dacă pentru identificarea reţelelor tranzacţionale frauduloase este necesară monitorizarea tranzacţiilor sau controlul preţurilor de transfer, pentru combaterea “micii” evaziuni, este necesară, printre alte măsuri, corelarea datelor referitoare la rulajele comunicate de POS-uri cu datele înregistrate pe bonul fiscal. Această propunere facilitează combaterea evaziunii fiscale, iar datele sunt necesare în cazul în care casele electronice de marcat întrerup transmiterea de informaţii către ANAF (defecţiune, suspendare servicii internet, pană de curent, rea intenţie etc). 

Propunerea respectă prevederile Codului de procedură fiscală conform căruia băncile trebuie să comunice ANAF lista persoanelor care deschid ori închid conturi, rulajele sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum şi informaţiile sau documentele referitoare la operaţiunile derulate prin acele conturi. În acest sens, sunt importante datele aferente tranzacţiei, inclusiv contul din care s-a făcut plata pentru bunurile sau serviciile achiziţionate. 

Proiectul respectă prevederile legale privind accesul la informaţii şi protejarea datelor personale. Procesul de consultare publică a fost demarat acum 10 zile, miercuri 27 iulie având loc o întâlnire cu patronatele din domeniul bancar. Proiectul aflat în dezbatere publică are în vedere creşterea gradului de conformare a operatorilor economici, reducerea evaziunii fiscale şi fiscalizarea veniturilor nedeclarate de către operatorii economici.