Vineri, 6 mai, a începutcampaniaelectorală pentru alegerile locale din 5 iunie. Noua legislaţie le interzice candidaţilor să folosească încampaniaelectorală bannere, mesh-uri, panouri publicitare, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, publicitate luminoasă și publicitate pe vehicule. Încălcările acestor prevederi reprezintă contravenţii (dacă nu au fost făcute în astfel de condiţii încât să fie considerate infracţiuni, deci cazuri penale) şi sunt sancționate cu amendă de la 10.000 la 25.000 de lei.

Pe de altă parte, oferirea sau darea de bani în campania electorală, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi (în această categorie nu intră bunurile cu valoare simbolică, inscripţionate cu însemnele unei formaţiuni politice).

În campania electorală competitorilor politici le este interzisă achiziţionarea, oferirea, distribuirea sau darea (în mod direct sau indirect) de pixuri, căni, ceasuri, tricouri, jachete, geci, impermeabile, pelerine, veste, şepci, căciuli, fulare, sacoşe, pungi, umbrele, găleţi, brichete, chibrituri, produse alimentare, băuturi alcoolice, ţigări şi alte produse asemănătoare. Toate acestea sunt considerate mită electorală.

Sunt contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 600 la 1.000 de lei distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice alt mod a listelor electorale, a platformelor-program afişate sau a oricăror afişe ori anunţuri de propagandă electorală, precum şi afişarea mijloacelor de propagandă electorală în alte locuri decât cele permise.

Alte reguli interesante:

  • este interzisă organizarea acţiunilor de campanie electorală în unităţile militare, precum şi în spaţiile din şcoli şi universităţi în perioada de desfăşurare a cursurilor;
  • se interzice folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu sau a mesajelor de incitare la ură şi intoleranţă;
  • sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau acţiuni de defăimare şi învrăjbire religioasă sau etnică, precum şi ofensa publică adusă simbolurilor religioase;
  • este interzisă cumpărarea de spaţii de emisie (programe audiovizuale, publice şi private) în vederea difuzării de clipuri sau de emisiuni electorale;
  • în perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice aflate în competiţie au acces la posturile publice şi private de radiodifuziune şi de televiziune numai la emisiunile şi dezbaterile electorale, aceştia neputând fi producători, realizatori sau moderatori;
  • în cadrul emisiunilor electorale, candidaţii au obligaţia să nu facă afirmaţii care pot aduce atingere demnităţii umane sau moralei publice şi să probeze eventualele acuzaţii cu incidenţă penală sau morală aduse unui alt candidat. De asemenea, aceştia nu trebuie să incite la ură sau discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie;
  • pe un panou electoral, fiecare partid politic, alianţă politică, alianţă electorală sau organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri ori fiecare candidat independent poate aplica un singur afiş electoral;
  • un afiş electoral amplasat în locurile legale nu poate depăşi dimensiunile de 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură.
  • afişajul electoral  în alte locuri decât cele autorizate este permis numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, după caz, al deţinătorilor;
  • sunt interzise afişele electorale care combină culori sau alte semne grafice, astfel încât să evoce simbolurile naţionale ale României ori ale altui stat;

cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise prezentarea de sondaje de opinie sau difuzarea de spoturi de publicitate electorală.