Executia bugetului general consolidat pe cele sase luni ale anului 2016 s-a încheiat cu un deficit de 3,85 miliarde de lei, respectiv 0,5% din PIB, fată de deficitul programat pentru semestrul I de 1,9% din PIB.

 1. Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 108,4 miliarde de lei, reprezintă 14,3% din PIB.

S-au înregistrat cresteri faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent la încasările din: impozitul pe profit (+12,5%), accize (+7,7%), contributii de asigurări sociale (+6,3%), impozitul pe salarii si venit (+2,3%), precum si din taxa pe utilizarea bunurilor (+15,5%).

În ceea ce priveste încasările din TVA, acestea au înregistrat o scădere fată de aceeasi perioada a anului 2015 de 9,5% în conditiile în care au fost afectate atât de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% de la 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat în încasările din februarie, cât si de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, aplicată de la 1 iunie 2015. Însă, fată de programul stabilit pentru primul semestru, încasările din TVA au fost cu 1,6% mai mari.

Încasările din contributii de asigurări sociale la bugetul general consolidat au fost mai mari cu 6,3% fată de aceeasi perioadă a anului trecut. Asta în conditiile în care sunt influentate negativ de cresterea volumului vărsămintelor la Pilonul II de pensii, datorită cresterii cotei de contributii de la 5% în anul 2015, la 5,1% în anul 2016, precum si de aplicarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat, prin care nu se mai plătesc la bugetul asigurărilor sociale de stat contributiile de asigurări sociale aferente angajatorului din domeniul apărării nationale, ordinii publice şi securitătii nationale.

La nivelul administratiilor locale s-au înregistrat, de asemenea, creşteri faţă de anul precedent la veniturile nefiscale cu 15,6%, la impozite si taxe pe proprietate cu 9,2%, iar la taxa pe utilizarea bunurilor s-a înregistrat o crestere de 5%.

2. Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 112,2 miliarde de lei, au crescut în termeni nominali cu 5,5% fată de aceeasi perioadă a anului precedent, dar s-au redus cu 0,1 puncte procentuale ca pondere în PIB.

Cheltuielile de personal au crescut cu 10,7% fată de aceeasi perioadă a anului precedent fiind determinate în principal de majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2015 si de majorarea salariului minim brut pe tară. 
Majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2015 au fost de 12% pentru personalul din institutiile publice locale, 25% pentru personalul din sistemul public sanitar si a personalului din sistemul public de asistentă socială, de 5% din luna septembrie si de 15% din luna decembrie pentru personalul din învătământ, 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sănătate, învătământ si asistentă socială. Majorarea salariului minim brut pe tară a fost cu 75 lei începând cu 1 iulie 2015, de la 975 lei la 1050 lei si cu 200 de lei începând cu 1 mai 2016, de la 1050 lei la 1250 lei. Mentionăm că în analiza cheltuielilor de personal trebuie tinut cont de faptul că în trimestrul I 2015 s-a plătit prima transă aferente plătilor drepturilor stabilite prin hotărâri judecătoresti în sumă de aproximativ 1,5 miliarde lei. 
Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 1,5% fată de aceeasi perioadă a anului precedent, crestere mai mare înregistrându-se la Fondul national unic de asigurări sociale de sănătate, de 11,1%. 
Cheltuielile cu asistenta socială au crescut fată de aceeasi perioadă a anului precedent cu 8%, fiind influentate în principal de majorarea cu 5% a punctului de pensie începând cu 1 ianuarie 2016 si de dublarea alocatiei de stat pentru copii începând cu 1 iunie 2015. 
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 11 miliarde de lei, respectiv 1,5% din PIB. Acestea au fost cu aproximativ 15% mai mari comparativ cu aceeasi perioadă a anului precedent.