Proiectul pus în dezbatere la Primăria Capitalei pentru taxarea mașinilor poluante care circulă în București a primit adineauri votul în consiliul Primăriei Capitalei, cu unele amendamente. Acesta va impune o taxă de circulație în Capitală aproape tuturor mașinilor sub Euro 5. Vinieta Oxigen, al cărei cuantum va fi diferit în funcție de norma poluantă, va trebui plătită obligatoriu, altfel existând riscul unei amenzi. În zona centrală, vehiculele extrem de poluante nu vor mai putea circula.

Concret, de la 1 ianuarie 2020 (2021 pentru Euro 4), proiectul va impune o restricționare a circulației pentru mașinile care poluează, (masă totală sub cinci tone) pe principalele artere ale Bucureștiului, de luni până vineri, de la 7:00 la 22:00, dacă nu plătesc o anumită taxă, astfel:

pentru mașinile cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, accesul va fi permis în baza vinietei Oxigen, în cuantum redus;
pentru mașinile cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 și accesul va fi permis pe anumite artere cu vinieta Oxigen, dar acestea vor avea accesul interzis în zonele centrale ale Capitalei (Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului).

Cât va costa, mai exact, vinieta? Tarifele sunt trecute în proiect într-un tabel și sunt stabilite pe zi, lună, pe șase luni și pentru un an. Cea mai scumpă vinietă va fi, desigur, pentru mașinile non Euro (15 lei pe zi și 1.900 de lei pe an), iar pentru o mașină Euro 4 se vor plăti 5 lei pe zi și 500 de lei pe an.

Așadar, scapă de taxă mașinile electrice, cele hibrid, dar și cele Euro 5 sau Euro 6. Proiectul mai exceptează și mașinile special adaptate pentru persoanele cu dizabilități, cele destinate transmisiunilor radio și TV, mașinile instituțiilor publice, utilitarele și autovehiculele istorice. Desigur, nu vor plăti nimic nici "autovehiculele pe două roți".

Cine nu va cumpăra vinieta Oxigen va risca amenzi între 1.500 și 2.000 de lei, amenzi ce vor putea fi date de poliția locală, rutieră sau de împuterniciții primăriei, scrie în proiect.